دبیر 5مین جشنواره بازیهای رایانه ای :مهمترین کار ما فراهم آوردن شرایط توزیع و معرفی بازیها دربازار بود
مهمترین کار ما فراهم آوردن شرایط توزیع و معرفی بازیها دربازار بود
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بازیهای رایانه ای دقایقی پیش آغاز شد.
متین ایزدی در این مراسم با اشاره به اینکه بازیهای رایانه ای دوره کودکی را پشت سر گذاشته و به بلوغ رسیده اند و بیان کرد: ما شعار بلوغ را برای این دوره از جشنواره انتخاب کردیم. چراکه بازی سازان از شلنگ کهنه حمایت های دولتی بریده و بدون توجه به پشتیبانی های مالی بنیاد بازی های رایانه ای به کار خود ادامه داده و بازی جدید تولید کرده اند.
دبیر پنجمین جشنواره بازیهای رایانه ای با اشاره به حال بد این نوع بازی ها گفت: هر قدر اوضاع بازی های رایانه ای خراب است، بازی های موبایلی از شرایط خوبی برخوردارند. بازی سازان می دانند که چه می کنند. به همین خاطر، به سراغ بازی های موبایلی رفتند، چرا که امکان رقابت در این گونه از بازی ها بیشتر است.
ایزدی به این دوره از جشنواره بازی های رایانه ای اشاره و بیان کرد: ما ابتدا با مخالفان و موافقان جشنواره جلسه گذاشتیم تا نقاط ضعف و قوت جشنواره را بدانیم و مشکلات و موانع را استخراج کنیم. اولین معضل عدم ارتباط جشنواره با بازار بود به همین خاطر با شبکه های توزیع داخلی و فروشگاه های عرضه اینترنتی ارتباط گرفته و تفاهم نامه امضاء کردیم. پس اولین قدم پیدا کردن حلقه گم شده و اتصال جشنواره به بازار بود.
دبیر پنجمین جشنواره بازیهای رایانه ای گفت: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه می شد، معرفی و تبلیغ بازیهای برگزیده بود؛ ما با شبکه ای از رسانه ها تماس برقرار کردیم تا به معرفی بازی ها در سایتهای خود و همچنین در شبکه های اجتماعی بپردازند.
به گفته ایزدی در این دوره از جشنواره، دست اندرکاران تلاش کردند تا شائبه های داوری را به حداقل برسانند، کوشیدیم امسال داوری شبیه به یک ظرف شیشه ای باشد به همین خاطر دایره داوری را بزرگ کردیم و از حضور داوران بین المللی بهره بردیم. همچنین در تمام جلسات داوری نماینده صنف بازی سازان هم حضور داشت.
به گفته ایزدی جایزه های اندک نقدی یکی دیگر از مشکلات جشنواره های پیشین بود، برای مثال وقتی برای یک بازی رایانه ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون هزینه می شد، یک جایزه ۱۰ میلیون تومانی به کار بازی ساز نمی آمد و دردی را درمان نمی کرد. بنابراین تصمیم گرفتیم به جایزه های جنبه کاربردی بدهیم. پس بسته های تبلیغاتی تعریف کردیم، قرار شده بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از امکانات خود برای معرفی بازی ها استفاده کند، در رسانه های مختلف به تبلیغ بازی ها بپردازد و امکان حضور بازی سازان در نمایشگاه های داخلی و خارجی را فراهم آورد.
این نویسنده و بازی ساز رایانه ای از نمایندگان مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا با توجه به نبود قانون کپی رایت و رقابت درست میان بازیهای داخلی و خارجی شرایط را برای فروش و توزیع عادلانه بازیهای ایرانی فراهم آورند.
و نتایج:
«شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» بهترین بازی سال شد
به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه گذشته، چهارم شهریورماه، برگزیدگان پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای و موبایلی در سه بخش دستاورد، ژانر و بازی سال انتخاب و معرفی شدند.
این مراسم با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد و حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای و جمع کثیری از بازیسازان در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد و طی آن برگزیدگان بخشهای مختلف جشنواره به شرح زیر اعلام شدند؛
برگزیدگان بخش دستاوردها
در بخش دستاورد فنی دیپلم افتخار به بازی «جنون سیاه» و غزال زرین به «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» تعلق گرفت.
در طراحی بازی، دیپلم افتخار به «کیپری» و غزال زرین به «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» و در دستاورد هنری، دیپلم افتخار به «جنون سیاه» و غزال زرین به طور مشترک به بازی «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» و «خاله قزی» تعلق گرفت.
در بخش دستاورد موسیقی، غزال زرین به «خاله قزی» و در صدا، غزال زرین به «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» اختصاص یافت. در دستاورد بازینامه هم غزال زرین به «نبرد حران» و لوح تقدیر به بازی «مبارک» رسید.
در دستاورد داستان بازی هم دیپلم افتخار به «قتل در کوچههای تهرن ۲» و غزال زرین به «جنون سیاه» تعلق گرفت.
برگزیدان بخش ژانرها
«شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» غزال زریم ژانر اکشن و «جنون سیاه» غزال زرین ژانر اکشن ماجرایی را به خود اختصاص دادند.
دیپلم افتخار در ژانر استراتژی- مدیریتی بهزور مشترک با دو بازی «نبرد آدون» و «هشت خوان» و غزال زرین ژانر سکوبازی به «خاله قزی» تعلق گرفت.
غزال زرین در بخش ماجرایی بهطور مشترک به «مموراندا» و «شهر بختکها» و دیپلم افتخار در ژانر ورزشی به بازی «ویراژ» اختصاص یافت.
در ژانر بازیهای ساده یا کژوال هم غزال زرین به «رینگ مانیا» و «مگنیس» و لوح تقدیر برای «کیپری» و «ما قهرمان نیستیم» تعلق گرفت.
معرفی بهترین بازی سال
و اما «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» به عنوان بهترین بازی سال و همچنین بهترین بازی موبایلی سال انتخاب شد و غزال زرین این بخش را از آن خود کرد.
۱۴۹ اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای ارسال شده بود که ۱۲۹ بازی و ۲۰ بازینامه را شامل میشدند.
در نهایت ۹۳ اثر به داوری نهایی رسیدند و در هشت ژانر دستهبندی شدند. ما ۱۵ بازی در سبک اکشن، شش بازی در اکشن ماجرایی، دو اثر در سبک سکوبازی، ۱۰ بازی ورزشی، ۴۸ بازی ساده یا کژوال و شش بازی در سبک مدیریتی بودند.
تصاویر برگرفته از خبرگزاری فارس:
سیستم ارسال ديدگاه توسط CComment