چقدر از یه بازی ایرانی 8000تومنی به تولید کننده اش می رسد؟
توجه شما رو به انتهای این خبر جلب می کنیم:
یعقوبی میگوید: هر بسته بازی آرماگدون را 11 هزار تومان قیمت گذاشتند اما با توجه به کشش بازار و وجود بازیهای خارجی رقیب، درخواست قیمت کمتر از 8 هزار تومان را کردیم که به این ترتیب تنها 2500 تومان آن به تولیدکننده میرسد. |
کپی رایت چالش تولیدکنندگان بازیهای رایانهای
ایران آنلاین / وی با بیان اینکه جشنواره بازیهای رایانهای گرگان با هدف پیگیری وضعیت حقوق نرم افزاری و کپی رایت، استعدادیابی نیروهای متخصص و ایجاد مکانی برای ارتباط هنرمندان دیجیتالی برپا شد، مشکلات شرکتهای تولید بازیهای رایانهای در کشور را نبود قانون کپی رایت میداند.
یعقوبی میافزاید: در خوشبینانهترین حالت، بسیاری از بازی سازها که تاکنون بازیهای مطرحی را در ایران عرضه کردهاند شرکت رایانهای دارند ولی بسیاری از افراد فعال در این رشته از مشاغل دیگر خود درآمد دارند چون با توجه به مشکلات و درآمد کم، زمانی میرسد که فرد مجبور میشود به شغل دیگری روی آورد و اگر وضع به همین منوال پیش برود تا چند سال دیگر، کسی در صنعت بازیسازی باقی نمیماند.
دبیر جشنواره بازیهای رایانهای گرگان خواستار حمایت از بازی سازها است ولی حمایت را دریافت وام کم بهره نمیداند و میگوید: حمایت معنوی، حداقل کاری است که میتوان برای هنرمندان صنعت بازیسازی انجام داد، ما برای ساخت بازیها تخصص داریم و مشکل ما دریافت وام نیست، در حال حاضر بیشترین معضل ما این است که بازار فروش خاصی نداریم و مجبوریم آثار خود را در شبکههای جهانی بازی مثل اپ استور ارائه دهیم که در این صورت باید اسم ایران و همه نمادهای فرهنگی را برداریم یا در ایران بازی را بفروشیم که متأسفانه بازاری وجود ندارد.
یعقوبی برنامه نویس، طراح، مدلساز و انیماتور را ازجمله افرادی عنوان میکند که در این صنعت فعالیت میکنند و میافزاید: بیشتر این افراد متخصص رشته رایانه هستند و دورههای خاصی دیدهاند تا بتوانند یک بازی را بسازند و البته برخی از دانشآموزان دبیرستانی هم که خلاقیت و نوآوری بالایی دارند از علاقه مندان این رشته محسوب میشوند، با این حال اگر بازار فروش پیدا نشود کار آنها نیز بینتیجه خواهد ماند.
وی ادامه میدهد: آمارهای غیررسمی حاکی است در رشته کامپیوتر، گرافیک و رشتههای مرتبط با بازی سازی، یک میلیون و 200 هزار نفر بیکار داریم در حالی که درصورت رعایت قانون کپی رایت، با ساخت کامل یک بازی، 50 نفر مشغول به کار میشوند و میتوان در طول سال 200 بازی و انیمیشن تولید کرد چون ما این توانمندی را داریم. یعقوبی که در نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای سال 91 تهران مورد توجه فعالان صنعت بازیسازی ترکیه قرار گرفت و از وی برای ساخت بازیهای فرمایشی با حقوق و مزایای مناسب دعوت به عمل آمد، میگوید: من این دعوت را نپذیرفتم تا در سرزمین خودم بازی بسازم.
تیم سازنده بازیهای رایانهای به سرپرستی وی تاکنون توانستهاند بازی ضد اسرائیلی«آرماگدون»، «دژ پایدار»، «نجات قلبها»، «عشق سفید»، «آخرین پیام» و شبیه ساز پرواز جنگندهها و سامانه موشکی صیاد را بسازد. یعقوبی میگوید: هر بسته بازی آرماگدون را 11 هزار تومان قیمت گذاشتند اما با توجه به کشش بازار و وجود بازیهای خارجی رقیب، درخواست قیمت کمتر از 8 هزار تومان را کردیم که به این ترتیب تنها 2500 تومان آن به تولیدکننده میرسد. وی ادامه میدهد: برای تولید بازی آرماگدون در سال 91 حدود 170 میلیون تومان هزینه شد و یک تیم 17 نفره روی آن کار کردند. البته بسیاری از بخشهای این بازی توسط دانشجویان و علاقه مندان به صورت رایگان انجام شد و یک گروه موسیقی از گلستان نیز برای بازیها 3 آهنگ به طور رایگان به اجرا در آورد.
منبع:ایران
سیستم ارسال ديدگاه توسط CComment