موتور بازی سازی ملی، نیاز بازی سازی کشور
چرا دروغ بگوییم؟ بخشی از عقب ماندگی ما در بازی سازی به موتورهای بازی سازیی برمیگردد که از آن ها استفاده ی کنیم ولی بازی سازان ما انگیزه لازم برای ساخت یک موتور ملی را از خودشان نشان نداده اند و تمام توانشان را بر روی پیاده سازی بازی خودشان از موتور دست دوم خارجی گذاشته اند.
موتور بازی سازی چیست؟
موتور بازی سازی نرم افزاری است که با استفاده از آن می توان یک بازی را برنامه نویسی کرد و ساخت.
موتورهای بازی سازی خیلی زیادی وجود دارند که بعضی از آن ها در سطح بین الملل رایگان، بعضی ارزان و بعضی خریدنی هستند. اما دسته ای از آن ها هم هستند که بعد از ساخت بازی برای انتشار (در خارج) باید لایسنس آن ها خریداری بشود وگرنه مجوز فروش بازی بدست نخواهد آمد. (تاحدودی)
موتورهای رایگانی هستند که بازی سازان ما از آن ها استفاده می کنند اکثرا بازی های دو بعدی و در سبک پازل یا ماجراجویی اشاره و کلیک.
برسیم به موتورهای غالب رایج بین بازی سازان ایرانی؛ موتورهای رایگان اما با پیش شرط خرید لایسنس برای فروش بازی در خارج، شاید عمده ترین موتورهای خوش گرافیک و حرفه ای هستند که بازی سازان ما از آن ها استفاده می کنند.
ایراداتی که بنظر میرسند:
این دست موتورها هر از گاهی به روز میشوند اما کیفیت آنچنانی بازی های روز را ندارند. ایراداتی دارند که تعدادی از آن ها را نام میبریم و احتمالا بعد از خواندن این مقاله حس همدردی با بازی سازان ما را پیدا خواهید کرد، البته این ایرادات را یک فرد فنی باید تایید بکند:
1- محدودند؛ برنامه نویسی در آن ها باز نیست. شما نمی توانید هر آنچیزی که خواستید را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنید. مثلا درباره فیزیک بازی. درحالیکه یک موتور قدرتمند طوری برنامه نویسی می شود که راحت تر و بهتر و درست تر بشود خروجی فیزیک اشیا را از آن گرفت
2- لگ و باگ سازند؛ یکی از دلایلی که بازی های ایرانی در عین کوچک بودن، باگ دارند موتور بازی سازی است که از آن استفاده می کنند. ممکن است در گرفتن خروجی از آن موتور مشکلی پیش بیاید که درمان آن برای بازی ساز حکم یک بحران را داشته باشد.
همچنین عدم توانایی بالا در این دست موتورها، سیستم مورد نیاز یک بازی را هم بالا می برد. شما مجبورید بازی را در حالت لگ داربازی کنید در حالیکه یک موتور قوی می تواند بهینه سازی بازی را با خروجی خیلی بهتری ارائه کند.
3- محدودیت اعمال گرافیک دارند؛ یکی از معضل های بازی سازی در ایران گرافیک است. همه انتظار گرافیک بالا و به روز رو از بازیهای ایرانی دارند. اما این امکان با وجود اینکه ما گرافیست های دست اول داریم و گاها در طراحی خودشون معجزه هم میکنند، اما امکان پیاده سازی این گرافیک در بازی وجود نخواهد داشت. چرا؟ چون اولا بهینه سازی (روان بودن) بازی به هم میخورد و دوم، حجم بازی و ... را افزایش می دهد.
4-همیشه دست دوم بودن. بله، آیا بهترین موتور بازی سازی رایگان میتواند مثل یک موتور ملی باشد؟ وقتی شما مجبورید از موتوری استفاده کنید که در خارج تهیه شده و با المان های روز فاصله دارد، مطمئناً عقب نگاه داشته شده خواهید بود.
این دست دوم بودن، در طی سالها فعالیت بازی ساز، درحالی است که شرکت های بازی سازی در خارج هر از گاهی موتور حرفه ای خودشان را هم به روز رسانی می کنند و اصلا از یک موتور جدید تازه طراحی شده برای بازی جدید خودشان استفاده می کنند.
5- برنامه نویسی سخت و پیچیده. آموزش سخت. انسان برای ارتباط با ماشین ها در حال برنامه نویسی است. یک بازی ساز هم برای کار با یک موتور بازی سازی باید آموزش ببیند. آموزشی که شاید الگوی مشابه آن را در داخل کشور ندیده باشد. موتوری که در داخل تعبیه بشود احتمالا و امید میرود کمتر این ایراد را دارد و با زبان فارسی و الگوهای داخلی می تواند تناسب بیشتری داشته باشد.
موتورهای بازی سازی ایرانی: بازی جاده های نبرد یکی از بازیهایی است که با موتور ملی ساخته شده است و اتفاقا مورد تحسین خارجی ها هم قرار گرفته است. بازی های دیگری هم هستند مثل سرآشپز، سیاوش و ... .
بهرحال ساخت یک موتور فوق حرفه ای نیاز به برنامه ریزی، بودجه و شاید حضور چندین برنامه نویس همزمان دارد؛
در حال حاضر هم علاقه مندانی وجود دارند که برای ساخت یک موتور داخلی تلاش میکنند، امیدواریم که این امر بزودی محقق بشود.
آیا با ساخت موتور بازی سازی ملی، همه مشکلات ما حل می شود؟ خیر. ما این را نگفتیم. یک موتور بازی سازی بخشی است از ساخت یک بازی. بخش های دیگری هستند که امید می رود با ظهور موتور بازی سازی داخلی نهایت پیشرفت خودشان را به رخ بکشند از قبیل طراحی مراحل، برنامه نویسی هوشمندانه، داستان پردازی و کارگردانی، شخصیت پروری، گرافیک، صداگذاری و مدیریت هزینه ها و مدیریت بازاریابی ... .
در انتها پیشنهاد یکی از اعضای سایت ما را به تیم پارسی جو - به تیم سازنده موتور ملی جست و جوی کشور- درمیان گذاشته شده را به همراه پاسخ تیم پارسی جو برایتان قرار دادیم؛ امیداریم هر نوع پیگیری شایسته ما و شما بتواند به این عرصه کمک شایانی بکند.
یکی از اعضای سایت گیمی: ... میدونیم که بودجه ای برای پارسی جو در نظر گرفته شده. برنامه های زیادی هم مطمئنا دارید. انشاله کمتونو نبنیم و همیشه پیشرفت کنید با سرعت.
من یک طرفدار هستم. طرفدار تولید ملی. طرفدار موتور جست و جوی ملی. ما در صنعت گیم یک موتور داخلی نداریم. برنامه نویس بسیارند اما موتور بازی داخلی نداریم. بخاطر همین بازی سازای ما از موتورهای دست دوم و محدود خارجی استفاده میکنند، میخوامستم ازتون بخوام، یک زیر مجموعه برای پارسی جو در نظر بگیرید که اولین موتور (حرفه ای) بازی سازی در ایران را بسازد.
من فکر میکنم با 1 میلیارد در طی 2 سال میتوان یک موتور حرفه ای با حدود 30 برنامه نویس کنار همدیگر تولید کرد. این یک خواسته همگانی هست. امیدوارم پارسی جو برای این کار پیش قدم بشود. متشکرم ازتون
---------------------
پانوشت:
عکس ابتدای مقاله برگرفته از یکی از ماهواره بر های ایران است (عکس:ایسنا)
سیستم ارسال ديدگاه توسط CComment
سلام. از خواندن دیدگاه شما بسیار لذت بردیم. دلسوزانه همراه با پیشنهاد... در مورد موتور گیم هم از پیشنهاد شما سپاسگزارم. سعی می کنیم در موردش بررسی انجام بدیم و انجام اون را امکان سنجی کنیم. باز هم سپاس