سروش ما را در آپارات دنبال کنید

نگاهی به کینکت ایرانی

نوشته شده توسط تارنمای گیمی. منتشر شده در تارنمای گیمی

به نام خدا

سلام

بازی های حرکتی ( فناوری پردازش تصویر : عملکرد شبیه به کینکت)

 

سعی کردم یک ارتباط با شرکت کوثرنگار برقرار کنم تا ببینم بازی های ایرانی مرتبط با کینکت که مدت ها قبل خبر آن در اینترنت پخش شده بود ، الآن در کجای مسیر خودش قرار دارد...

مسئولین عزیز شرکت کوثرنگار به این سوال من پاسخ دادند

موضوع:      تولید بازیهای حرکتی رایانه ای،  با استفاده از دانش فنی پردازش تصویر

مقدمه:

ارتباط متقابل و دوسویه بين كاربر و بازيهاي رايانه‌اي (PC Games) ، یکی از دلایل اصلی افزايش چشمگير جاذبه در اين صنعت گرديده ، بگونه‌اي كه طبق آمار رسانه‌ها ، در سالهای اخیر ، بازيهاي رايانه‌اي در بازار فروش جهاني، گوي سبقت را از صنعت سينما ربوده و ساعات زیادی از اوقات فراغت کاربران را پر نموده اند.

طبق اخبار و شواهد واصله، عدم تحرک مناسب کاربران در ساعتهای طولانی بهنگام بازی، (گذشته از محتوی) آسیبهای جدی بر جسم و روان ایشان وارد نموده است.

دانش فنی رهایی بخش:

مدتی است که با الطاف پروردگار یکتا، متخصصان کشورمان در شرکت کوثرنگار، موفق گردیده اند تا از دانش فنی "پردازش تصویر"  -که قبل از این، در بینایی ماشین رباتها مورد استفاده قرار میگرفت- ، بگونه ای در بازیهای رایانه ای استفاده نمایند که کاربران بازیهای خود را از پشت میز بلند نموده و به تحرک و جنب و جوش وادار نمایند.

در این فناوری، فقط به یک وبکم معمولی نیاز است تا امکان انجام اینگونه بازیها، برروی رایانه های خانگی فراهم گردد.

ازآنجائیکه فراگیر شدن این دانش، تحولی شگرف در بازیهای رایانه ای بوجود خواهد آورد، و به تبع آن، افزایش ضریب سلامت فیزیکی برای کاربران، بخصوص کودکان و نوجوانان را به ارمغان می آورد، ضرورت دارد بصورت جدی و اساسی به این موضوع پرداخته و زمینه تولید محصولات جذاب و آموزنده متعددی با استفاده از این دانش فراهم گردد.

نتایج عملیاتی:

تاکنون از این دانش فنی دو خروجی برای بازی و یک ایده برای تولید کتابهای هوشمند، بدست آمده است که به شرح ذیل ایفاد میگردد.

  1. تولید بازیهایی که توسط الگو(pattern) کنترل می گردد

در این مجموعه بازیها، به موازات عملیات پردازش برنامه بازی، عملیات پردازش تصاویر دریافتی از وبکم نیز انجام می شود؛ یک تصویر الگو، که بعنوان مبنا برای سیستم تعریف شده، میتواند روی موقعیتهای متفاوت (فرمان کاغذی، راکت، کلاه، حتی لباس یا سایر موضوعات) قرار گیرد و بازیکن بجای استفاده از صفحه کلید و موشواره، ضمن فاصله گرفتن از صفحه نمایش با حرکات فیزیکی خود که بر الگو اعمال میشود، بازی را کنترل می نماید.

ایجاد تحرک فیزیکی بدن، فراتر از انگشتان دست، و فاصله گرفتن کاربران از صفحه نمایش، از مهمترین ملاحظات در این مجموعه بازيها می باشد.

باتوجه به اينكه با عنايت خداوند منان، از صفر تا صد اين فنآوري در اختيار متخصصان توانمند ايراني قرار دارد، امكان استفاده از موضوعات و داستانهاي بومی، متناسب با فرهنگ غنی کشور عزیزمان نیز از امتیازاتی است که دراختیار سفارش دهندگان و سرمایه گزاران صنعت بازی در این زمینه قراردارد

این دانش، در چهارمین جشنواره ملی رسانه دیجیتال، مقام نخست را در بخش فنآوری کسب نمود.

 

  1. تولید بازیهایی که توسط حرکات فیزیکی بدن بازیکن کنترل می گردد

با استفاده از این دانش، امکان دیگری میسر گردیده که بازیکن، با حرکات فیزیکی بدن خود، بازی را هدایت می نماید. بعنوان مثال برای نشستن کاراکتر بازی، بازیکن باید بنشیند و برای سایر حرکتها نیز باید بایستد، بپرد، چپ و راست برود و ... (نمونه پیوست).

این دانش نیز در پنجمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال، مقام نخست را در بخش فنآوری کسب نمود.

 

  1. تولید کتابهای هوشمند (آئینه های جادویی):

یکی دیگر از محصولاتی که میتوان با استفاده از این دانش فنی تولید نمود،  کتابهای هوشمند و متعامل است.

نرم افزار حاصله، صفحه نمایش رایانه را تبدیل به یک آینه هوشمند (جادوئی) نموده و کاربر، خود و کتاب مربوطه را در این آینه مشاهده می نماید؛ نتیجه حیرت انگیز با گشوده شدن کتاب ظاهر می گردد؛

درون این آینه با ورق زدن کتاب، کاراکترهای موجود در هر صفحه، بر روی همان صفحه بصورت انیمیشن سه بعدی زنده، ظاهر و با کاربر، ارتباط متعامل برقرار می نمایند.

بعنوان  مثال: با جابجایی کتاب، پرنده سه بعدی، موقعیت دقیق جدید را شناسایی کرده و به سمت محل جدید کتاب، پرواز می نماید.

و یا اینکه ، کاراکتر بعنوان یک موضوع وابسته، روی کتاب چسبیده و بهمراه کتاب، جابجا میشود.

همچنین میتوان زوایا را در سیستم طوری تعریف نمود، که اگر کتاب، کج شود، کاراکتر، بسمت پائین شیب، سر بخورد و از کاربر درخواست صاف نمودن کتاب را بنماید. و ...

این تکنیک هنوز بصورت رسمی ارائه نگردیده است.

 

 

ان شاء الله 9 بازی با تکنیک فرمان تا ماه آینده تحویل ناشر میشود.

بازیهای سبک کینکت نیز تولید آن آعاز گردیده و اولین بازی "دونده" نام دارد.

 

با تشکر از شرکت کوثر نگار ، براشون آرزوی موفقیت داریم

مدیریت گیمی
نویسنده: مدیریت گیمی
صابر سبحانی مدیرکل تارنمای گیمی

Tags: کینکت ایرانی

سیستم ارسال ديدگاه توسط CComment