پیشنمایش بازی بردیا
پیشنمایش بازی ایرانی بردیا
روایت فداکاریها
تاریخ یکی از قویترین منابع الهام برای خلق آثار ادبی، هنری، و فرهنگی بوده و هست. گواه این ادعا شمار بالای کتابها و فیلمهای تاریخی هستند؛ آثاری که با دریافت از وقایع گذشته، به روایت داستانی قدیمی یا قصهای در دل دورانی کهن میپردازند. با توجه به رشد روزافزون بازیهای ویدیویی در کشور، کمکم زمینههای جدیدتر و جدیتری در حال بروز و ظهور هستند که یکی از آنها تاریخ است. خوشبختانه ایران تاریخی بسیط و طویل دارد و نهتنها منابع الهام تاریخی این سرزمین زیاد است، بلکه هر کدام به تنهایی چنان عمق و عرضهای دارد که میتواند مرجع اقتباس هزاران اثر باشد.
یکی از بازیهای داخلی که به سراغ تاریخ ایران باستان رفته «بردیا» است. محصولی که هرچند قرار بود سالهای ۹4-۹5 روانه بازار شود، به دلایلی چند سال تاخیر خورد و نهایتا بهنظر میرسد به زودی در اختیار مخاطبین قرار بگیرد. در متن پیشرو میخواهیم به بررسی اطلاعات و شایعات موجود درباره این اثر بپردازیم و سعی کنیم با جمعبندی یافتهها به انتظارات و امیدهایمان شکلی واقعیتر بدهیم. منابع کلی برای کسب اطلاعات در مورد بازی شامل مصاحبهها و اخبار جسته گریخته در فضای مجازی، به همراه بررسی بسیار ریز تصاویر و تیزر منتشر شده از بازی است.
قصه از چه قرار است
طبق توضیحات مندرج در پایگاه بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بردیا قرار است در خلال جنگهای دوره هخامنشی اتفاق بیافتد؛ به طور خاص قرار است وقایع مرتبط با حمله اسکندر به ایران بستر اصلی خط روایت را تشکیل دهند. در این میان، با اینکه نام بردیا بین مورخین برای اشاره به یکی از نوادگان کوروش دوم به کار میرود، بردیای مورد بحث بازی شخصیتی ناشناس است که داستانی برای خود خواهد داشت. شخصیت بازی قرار است یک ایرانی دلاور و ناشناس باشد که در همان اوان به کمک آریوبزرن میرود تا در فداکاریها و جنگاوریهای پارسیان مقابل ارتش اسکندر شریک شود.
شروع داستان، به همراه زمینه تاریخی باستانی و استفاده از شخصیتی تخیلی، به نظر قوی و جالب است. این اولین بار نیست که تولیدکنندگان داخلی با کمک گرفتن از وقایع و شخصیتهای تاریخی یا اسطورهای دست به تولید بازی یا انیمیشن زدهاند. نکته اینجاست که در بسیاری از این موارد، شروع و به اصطلاح مدخل روایت در مقایسه با آخر آن خیلی قویتر و برجستهتر است. امیدوارم در این بازی داستان تا به انتها همینطور جذاب و هیجانانگیز باشد.
گرافیک
در اولین نگاه به تصاویر و تیزر، معماری و فضاسازی خودنمایی میکند. همچنین با توجه به تاکید گروه سازنده به استفاده از فضاهای واقعی به عنوان مدل معماری و به طور خاص تخت جمشید، میشود حدس زد که از نکات برجسته بردیا همین خواهد بود. بر اساس تصاویر و تیزر، فضاهای بازی روشن، زیبا، و نسبتا وسیع خواهند بود تا به بهترین شکل عظمت و برازندگی دوران باستان را به نمایش بگذارند. علاوه بر فضاهای باز و اصطلاحا بیرونی، بردیا قرار است ما را داخل بناها و کاخهای عظیم ببرد و اگر کنترل دوربین بازی دارای نقایص مخرب نباشد، خواهیم توانست از زیبایی درون سالنها و راهروها هم لذت ببریم.
هرچقدر که محیطها و بناها به نظر کامل و زیبا هستند، متاسفانه شخصیتها چنگی به دل نمیزنند و بعید است کاراکتر انیمشین/دیزاین بازی راضیکننده باشد. در نگاه به تیزر میشود دید که حجمدهی بدن شخصیت اول بازی، که احتمالا همان بردیای عنوان باشد، ضعیف است. با اینکه سازنده و مدلساز قصد داشتهاند کوچکی و ظرافت جثه را به نمایش بگذارند، اما حاصل کار بیشتر یک اندام کوتاه و عریض از کار درآمده و بین طرح ۳بعدی و طرح ۲بعدی یا مفهومی بازی خیلی اختلاف ایجاد کردهاست. جزئییات مدلسازی دشمنان هم چنگی به دل نمیزند.
البته در مورد مباحث بصری یا به اصطلاح گرافیک فنی بردیا لازم است یک نکته را مدنظر داشته باشیم. همانطور که در ابتدای متن گفتم، این عنوان قرار بوده سال ۹۳-۹۴ منتشر شود؛ به عبارتی محتمل است استاندادهای گرافیکی و فنی آن طی این ۴-۵ سال تغییری نکردهباشد. متاسفانه بسیاری از عناوین داخلی در هنگام انتشار به مشکلاتی میخورند که تا مدتها پس از پایان کار، بازی به دست مخاطب نمیرسد و با توجه به پیشرفت سرسامآور استانداردهای فنی، همیشه بازیسازان کشور با این انتقاد مواجه هستند.
اما به نظر میرسد بردیا در زمینه نور و سیستمهای ذرهای موفق عمل کند. همچنین در مورد کاراکتر انیمیشن و سایر حرکات به نظر میرسد احتمالا اصل را روی سلامت حرکات پایه قرار دادهباشند، به این معنی که با کم کردن دامنه و تنوع حرکات شخصیتها، سعی کردهاند از بروز صحنههای عجیب و غریب و باگهای وحشتناک جلوگیری شود.
گیم پلی و فیزیک بازی
در تصاویر شاهد هستیم که بازیکن کنترل شخصیت اول بازی را در نمای دوربین سوم شخص بهدست دارد و با استفاده از سلاحهای مختلف و عبور از موانع محیطی به انجام ماموریتها خواهد پرداخت. سلاحهای مختلفی داخل تیزر هستند: انواع مختلفی از شمشیرها و سپرها به همراه فلاخن (سنگانداز) و کمان. بالای صفحه سمت چپ نوار سلامت و نواری اضافی در پایین آن خبر از وجود دو مولفه جان و نیرو در بازی میدهند. همچنین به نظر میرسد قرار است در نسخه نهایی امکان ارتقای خط جان و خط نیرو وجود داشته باشد، چون در تصاویر مختلف اندازه آن با یکدیگر متفاوت است.
علاوه بر این احتمالا چند مدل مختلف از دشمن، با استراتژی و عملکرد متفاوت و درجه قدرت متفاوت در بازی خواهند بود. حتی میتوانم حدس بزنم حداقل یک غول آخر در بازی حضور خواهد داشت. همچنین شخصیت اول از حرکات ترکیبی استفاده میکند اما به نظر نمیرسد تنوع این حرکات در ارتباط با نوع سلاح باشد و احتمالا بین انواع سپر و شمشیرهای بازی، در مورد حرکات ترکیبی اختلافی نباشد.
در یکی از صحنههای تیزر، پس از کشتن یک سرباز دشمن یک آیتم آبیرنگ توسط شخصیت اصلی دریافت شد. همچنین در گوشه سمت راست بالای تصویر یک دایره آبی رنگ قرار دارد که با آیتم مورد بحث همخوانی داشت؛ در نسخه نهایی یا آن آیتم آبی رنگ امتیاز تجربه خواهد بود یا نوعی انرژی برای استفاده از قدرتهای جانبی. البته بهتر است بگویم «قدرت جانبی» چون محتمل نیست بردیا بیشتر از یک توانایی خاص داشته باشد.
با توجه به وسعت نسبتا خوب فضاها و نشان دادن صحنه باز کردن یک صندوقچه توسط شخصیت اصلی، شاید بتوانیم در بازی به گشت و گذار و کشف گنج و آیتم بپردازیم. اینکه تعداد این صندوقچهها چقدر است و آیتمهای موجود در آن تا چه حد کاربردی هستند اصلا مشخص نیست. عطف بر سوابق قبلی تولیدات داخلی، نمیشود از سامانه آیتمها و کولهپشتی و لوت خیلی توقع داشت. البته این فقط یک حدس است و عمیقا امیدوارم با انتشار بازی این حدس غلط از آب دربیاید.
صدا و موسیقی
از موسیقی بردیا هیچ اطلاعی ندارم و هیچ منبعی هم برای نظردهی در این باره در دسترس نیست. روی تیزر هیچ صدایی از درون بازی نیست و تمام صحنههای با یک آهنگ جدا تدوین شدهاند. اما نکته برجسته این بازی، صدای راوی تیزر آن بود. با توجه به سابقه استدیو مهاد و پیشینه بازیهای تاریخی که قبلا تولید شدهاند، از بابت صداگذاری شخصیت و دوبله جای نگرانی نیست. هرچند ممکن است گاهی دیالوگها و جملات رد بدلی بین شخصیتها ضعیف باشند، اما از همین الان میشود تقریبا مطمئن بود که صداگذاری کاراکترهای بردیا خوب خواهد بود.
اندکی صبر . . . .
به امید خدا به زودی بردیا منتشر خواهد شد و تمام سوالات بیپاسخ را جواب خواهد داد. استدیو مهاد در سابقه خود نقاط درخشان زیادی دارد.
بردیای داستان از کجا میآید؟
عاقبت بردیا چه میشود؟
آیا در بازی اسکندر را میبینیم؟
آیا تمام قابلیتهای بردیا قابل ارتقا خواهند بود؟
آیا بازی سامانه ذخیره خودکار خواهد داشت؟
آیا به اندازه کافی طولانی خواهد بود؟
و تعداد زیادی دیگر از سوالات، که انشاءالله با انتشار بازی به جواب میرسند.
با سایت حامی عصر بازی ایرانی همراه باشید.
سیستم ارسال ديدگاه توسط CComment